دانستنیهای مغز

دانستنیهای مغز
83 / 100

دانستنیهای مغز : مغز پیچیده ترین قسمت بدن انسان است. این اندام سه پوندی جایگاه هوش، مفسر حواس، آغازگر حرکت بدن و کنترل کننده رفتار است. مغز که در پوسته استخوانی خود قرار دارد و توسط مایع محافظ شسته شده است، منبع تمام ویژگی هایی است که انسانیت ما را تعریف می کند.

دانستنیهای مغز 8

درون یادگیری مغز ( Inside the Learning Brain )


ابزارهای پیچیده تصویربرداری مغز به محققان این امکان را می دهد که مغز را مطالعه کنند و درک نحوه یادگیری ما را متحول کنند. در نتیجه، امروزه بیش از هر زمان دیگری در مورد یادگیری می دانیم، که فرصت های بسیار خوبی را برای متخصصان آموزش و توسعه فراهم می کند تا از بینش های جدید استفاده کنند و این دانش جدید را برای پیشرفت در این زمینه به کار گیرند.

زمینه نوظهور آموزش عصبی


امسال 25 سالگی را در زمینه آموزش و توسعه جشن می‌گیرم. در طول سال‌ها، همیشه برایم جالب بوده است که در طول یک تجربه یادگیری، افراد به شیوه‌های متفاوتی یاد می‌گیرند و نتایج یادگیری برای افراد می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. من به طور فزاینده ای به ایجاد ابتکارات آموزشی علاقه مند شده ام که این تفاوت ها را در یادگیری برای کسب مزیت رقابتی بیشتر برای افراد و سازمان در بر می گیرد و تقویت می کند.

در آموزش و توسعه تاکنون، رشته تحصیلی ما ریشه در آموزش، تعلیم و تربیت و طراحی آموزشی متمرکز بر آموزش و یادگیری فردی داشته است. حوزه روانشناسی رشد، بینش های مهم دیگری در مورد ادغام ذهن و رفتارها به ما ارائه می دهد.


علوم اعصاب شناختی مطالعه فرآیندهای مغزی ذهنی و سیستم های عصبی زیربنایی آن است. این شامل تفکر و رفتار می شود و زیربنای مغز یادگیری است. بنابراین، علوم اعصاب شناختی به چگونگی یادگیری، ذخیره و استفاده از اطلاعاتی که مغز به دست می آورد، می پردازد. از طریق یادگیری است که مغز ما را قادر می سازد تا با محیط در حال تغییر خود سازگار شویم.

حوزه همپوشانی بین رشته های مختلف، از جمله علوم اعصاب شناختی و آموزش، به عنوان یک زمینه مطالعاتی فرا رشته ای به نام علوم اعصاب آموزشی یا آموزش عصبی شناسایی شده است.

بر اساس گزارش انجمن سلطنتی در فوریه 2011، ماژول امواج مغزی 2: علوم اعصاب: پیامدهای آموزش و یادگیری مادام العمر، این رشته به بررسی فرآیندهای بیولوژیکی اساسی درگیر در باسواد شدن و شمرده شدن می پردازد و یادگیری برای یادگیری، کنترل شناختی، انعطاف پذیری، و انگیزه را بررسی می کند. و همچنین تجربیات اجتماعی و عاطفی.

مغز و یادگیری ما

دانستنیهای مغز 9

یادگیری یک فرآیند فیزیکی است که در آن دانش جدید با اتصالات سلولی جدید مغز نشان داده می شود. استحکام و تشکیل این اتصالات توسط مواد شیمیایی در مغز به نام فاکتورهای رشد تسهیل می شود.

ما اکنون از علوم اعصاب می دانیم که در دسترس بودن این عوامل رشد را می توان افزایش داد. به عنوان مثال، برنامه‌های ورزشی خاص، ساختار خواب بهینه، و ساکت کردن ذهن، همگی می‌توانند در دسترس بودن این عوامل رشد را افزایش دهند. طبیعت و پرورش بر مغز یادگیری تأثیر می گذارد. افراد استعدادهای ژنتیکی متفاوتی دارند، اما تجربه به طور مداوم ساختار مغز ما را شکل می دهد و رفتار را اصلاح می کند.

در طول دهه گذشته، نشریات متعددی با بررسی همتایان حوزه‌های علوم اعصاب را با آموزش و یادگیری مرتبط کرده‌اند. چندین مطالعه تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز مربوط به تمرین را گزارش می‌کنند. درک درست از نحوه یادگیری و عملکرد مغز یک مهارت جدید ارزشمند است. برای موفقیت آتی تک تک کارکنان و سازمان آنها ضروری است.

آنچه در زیر می آید نتایج مبتنی بر شواهد است که بر نحوه طراحی و استقرار ابتکارات آموزشی شرکت ها تأثیر می گذارد.

افزایش دانش مردم کلید نوآوری است

دانستنیهای مغز 10

ما به طور شهودی نیاز دانش‌آموز به کسب دانش جدیدی را درک می‌کنیم که ارزش مشارکت منحصربه‌فرد او در کسب‌وکار را بهینه می‌کند. چیزی که کمتر بدیهی است، اما اهمیت زیادی دارد، این است که فرآیندهای تفکر خلاق و نوآورانه در مغز ما بر پایه دانش بنا شده است.

مغز ما به طور مداوم از این پایگاه دانش استفاده می کند تا راه حل های ساده ای برای مشکلات پیچیده ایجاد کند. دانش بلوک های سازنده نوآوری را فراهم می کند، که اولویت شماره یک برای بسیاری از شرکت ها است.

تنها به همین دلیل، کارکنانی که می خواهند نوآورتر باشند (و در نتیجه ارزش مشارکت خود را در کسب و کار افزایش دهند) باید هر فرصتی را برای افزودن به پایگاه دانش خود جستجو کنند. و از آنجایی که ما در دنیایی پرسرعت با اضافه بار حسی روزافزون زندگی می کنیم، به فرصت های یادگیری به خوبی طراحی شده و ساختاریافته نیاز داریم تا از زمان محدودی که برای ایجاد دانش جدید در دسترس داریم بهترین استفاده را داشته باشیم.

مشارکت فعال برای یادگیری ضروری است

به نظر نمی رسد تغییرات در ارتباطات عصبی، که برای انجام یادگیری در مغز ضروری است، زمانی که تجربیات یادگیری فعال نیستند، رخ نمی دهد. بسیاری از مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که مشارکت فعال پیش نیاز تغییرات در مغز است.

جای تعجب نیست که فقط گوش دادن به یک سخنرانی یا سخنرانی منجر به یادگیری نخواهد شد. ابتکارات آموزشی قدرتمندی که تعامل فعال را تحریک می کند شامل تسهیل، شبیه سازی، بازی و ایفای نقش است.

همه یادگیری ها دارای پایه عاطفی هستند

عصب شناسان بر این باورند که احساسات برای یادگیری ضروری است. یکی از مدافعان اولیه این امر افلاطون بود که بیش از 2000 سال پیش ذکر کرد که “همه یادگیری ها دارای یک پایگاه عاطفی هستند.”

انگیزه در مغز توسط احساسات هدایت می شود. افراد برانگیخته می شوند تا در موقعیت هایی با ظرفیت عاطفی مثبت شرکت کنند و از موقعیت هایی که دارای ظرفیت هیجانی منفی هستند اجتناب کنند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که جنبه‌های مختلف حافظه در زمینه‌های عاطفی مختلف فعال می‌شوند و این نشان می‌دهد که بین احساسات و شناخت پیوندهایی وجود دارد.

متخصصان آموزش می توانند جلسات یادگیری را طراحی کنند که بر احساسات تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، از فراگیران بخواهید تجربیات کاری را که برایشان سخت بوده به اشتراک بگذارند.

توجه متمرکز برای کسب دانش جدید اساسی است

دانستنیهای مغز 11

ما اکنون از علوم اعصاب آموخته ایم که تمرکز پایدار تا حد زیادی یک فرآیند ناخودآگاه است اما برای یادگیری و تفکر خلاق ضروری است. خاموش کردن فعال ذهن از طریق فرآیند توجه متمرکز (تمرکز بر حواس اصلی در حین تنفس عمیق) یا نظارت باز (اجازه دادن فعالانه به محرک های ورودی بدون واکنش یا پاسخ دادن به آن) به مدت 20 دقیقه در روز، به افزایش توانایی توجه متمرکز و پایدار

بنابراین، گنجاندن زمان برای مدیتیشن و تنفس در طراحی برنامه های کلاس درس ضروری است.

استقرار جلسات آموزشی کوتاه مدت حفظ دانش را افزایش می دهد

مغز بخش اول و آخرین بخش یک ابتکار تمرین را به بهترین شکل به یاد می آورد. این اثر تقدم-تأخر نامیده می شود.

دوره میانی یادگیری باید با کم‌اهمیت‌ترین اطلاعات پر شود و جلسات آموزشی کوتاه‌تر، دوره «پایین» میانی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که جلسات تمرینی در حالت ایده آل نباید بیش از 20 دقیقه باشد، با جلسات برنامه ریزی شده “وقفه های مغزی” جدا از هم.

از تکنیک های یادگیری استفاده کنید که باعث تقویت حافظه می شود

تکنیک‌های یادگیری که نشان داده‌اند شکل‌گیری حافظه را تقویت می‌کنند شامل شرح دادن، بیان کلامی، نوشتن و نقاشی، و به اشتراک گذاشتن اطلاعات آموخته‌شده در طول و در پایان یک جلسه یادگیری است. در هم آمیختن مقوله های موضوعی مختلف در طول یک رویداد آموزشی، فرآیند یادگیری را افزایش می دهد.

به سادگی، این بدان معنی است که سه موضوع مختلف را می توان با مطالعه همزمان آنها یاد گرفت، و از یک موضوع به موضوع بعدی در یک حالت در هم تنیده باز رفت.

این به این دلیل است که مغز دانش جدید را می آموزد و بسته بندی می کند حتی در حالی که ما از آن آگاه نیستیم. این یک فرآیند پیوسته و بسیار ناخودآگاه است. مغز همچنان به یادگیری و تثبیت دانش جدید به صورت ناخودآگاه ادامه می دهد، حتی زمانی که ما آگاهانه شروع به تمرکز روی مطالب جدید می کنیم.

از آن استفاده کن یا آن را دور بیانداز ( Use it or lose it )

مغز بزرگسالان به دنبال کسب مهارت های جدید تغییر می کند. با این حال، زمانی که افراد فرصت استفاده از مهارت هایی را که توسعه داده اند، نداشته باشند، تغییرات در مغز معکوس می شود.

متأسفانه، بسیاری از ابتکارات آموزشی کمتر مؤثر هستند زیرا افراد نمی توانند پس از اتمام آموزش، یادگیری خود را در محل کار به کار ببرند. این یکی از مزایای یادگیری دیجیتال است. این آموزش و دانش بر اساس تقاضا را ارائه می دهد که می تواند در هر زمان و هر مکان بررسی شود.

چندوظیفه ای، یادگیری را کند می کند

چندوظیفه ای برای بسیاری از افراد به روشی برای زندگی و کار تبدیل شده است. متأسفانه، مغز ما برای چندوظیفگی سیم‌کشی نشده است، زیرا اکثر ما می‌توانیم توجه کامل خود را در یک زمان به یک محرک معطوف کنیم. (بخش کوچکی از جمعیت به نام «ابر تکلیف‌کننده» می‌توانند همزمان به دو محرک توجه کنند.)

حافظه فعال ما – این بخشی از مغز است که به ما امکان می دهد توجه خود را بر روی کاری مانند خواندن متمرکز کنیم – به تعامل با حافظه بلندمدت خود ادامه می دهد، جایی که ما اطلاعات خاصی را بازیابی و ذخیره می کنیم. اگر بخواهیم دو کار را همزمان انجام دهیم، باید بین وظایف مختلف جابجا شویم و باعث اضافه بار بین حافظه کاری و حافظه بلند مدت ما می شود که باعث از دست دادن زمان می شود.

چندوظیفه ای مؤثر نیست و هزینه ای معادل 650 میلیارد دلار دارد زیرا کارمندان یک سوم وقت خود را صرف قطع کردن وظایف موجود می کنند تا بعداً به همان وظایف ادامه دهند. بنابراین، در طول برنامه‌های آموزشی، محدود کردن چندوظیفه‌ای مانند خواندن یا نوشتن همزمان ایمیل در طول کلاس بسیار مهم است.

افزایش ظرفیت عملکرد مغز از یادگیری پشتیبانی می کند

دانستنیهای مغز 12

اتین ون در والت، متخصص مغز و اعصاب با تجربه و متخصص در علوم اعصاب شناختی، تشخیصی را برای ارزیابی میزان سازگاری فرد با برنامه های علوم اعصاب فعلی که ثابت شده است ظرفیت عملکرد مغز را افزایش می دهند، توسعه داده است. به گفته وی، عملکرد مغز انسان به طور مداوم تحت تاثیر محرک های عملکرد مغز قابل شناسایی است.

با هدایت شواهد فعلی از بهترین تحقیقات علوم اعصاب موجود، ون در والت 12 محرک را شناسایی کرده است که می توانند به صورت جداگانه و جمعی برای عملکرد بهینه مغز تقویت شوند. اینها شامل محرک های اساسی ورزش، خواب، تغذیه و ریتم می شوند. محرک های عاطفی مانند تعلق و هویت؛ محرک های مرتبه بالاتر که شامل عملکردهای برنامه ریزی اجرایی قشر جلوی مغز است. و محرک های حسی

با استفاده از برنامه ای به نام BrainCoach، سطوح انطباق فرد و سطح فعلی و ترکیبی از هر محرک عملکرد مغز را می توان اندازه گیری کرد. به گفته ون در والت، همه این محرک‌های عملکرد مغز را می‌توان برای بهبود ظرفیت عملکردی عملکرد مغز تقویت و تنظیم کرد. به عبارت دیگر، ما می توانیم مهارت هایی را توسعه دهیم که ممکن است به ما امکان مدیریت این محرک ها برای عملکرد بهینه مغز را بدهد.

چالش ها و فرصت ها

تحقیقات زیادی وجود دارد که خلاصه‌های واضح و دقیقی از پیشرفت در علوم اعصاب شناختی یادگیری ارائه می‌کند. با این حال، در عین حال، گزارش‌ها و ادعاهای مشکوک رسانه‌ای در مورد یادگیری مبتنی بر مغز وجود دارد که به گفته برخی از دانشمندان، اغلب ساده‌سازی، نادرست کردن، و امکان شکوفایی «عصب‌شناسی» را فراهم می‌کنند. متخصصان آموزش فقط باید از تحقیقاتی استفاده کنند که شواهد کافی ارائه دهد و بتوان آنها را عملی کرد.

علوم اعصاب شناختی یک زمینه مطالعاتی امیدوارکننده است و اکتشافات بالقوه هیجان انگیزی در پیش دارد. متخصصان پزشکی اغلب در زیست شناسی مولکولی و شیمی آلی آموزش می بینند، دانشی که به طور غیرمستقیم بر عملکرد آینده پزشکان تأثیر می گذارد.

به طور مشابه، متخصصان آموزش باید دانش بنیادی در مورد مغز داشته باشند و شواهد علوم اعصاب شناختی را در تمرین افراد در حال رشد به کار گیرند. در قرن بیست و یکم، شرکت‌ها برای نوآوری و رقابت موفقیت‌آمیز در اقتصاد دانش جهانی، تأکید بسیار بیشتری بر یادگیری فردی و سازمانی خواهند داشت.

کاربرد یادگیری مبتنی بر مغز در دیلویت*

برنامه‌های درسی یادگیری و رهبری Deloitte پویا هستند و مراحل مداوم تجدید و طراحی مجدد را طی می‌کنند تا مطمئن شوند که با نیازهای کسب‌وکار همسو هستند. اصول طراحی یادگیری به طور فزاینده ای از شیوه های یادگیری مبتنی بر شواهد مغز استفاده می کند. مثلا:

برنامه های کلاس درس برای پشتیبانی از سطح بالایی از تعامل و لمس عمدی احساسات طراحی شده اند. از فراگیران انتظار می رود که با همکاری، شرح دادن، شفاهی، ترسیم و به اشتراک گذاشتن آموخته ها، فعالانه شرکت کنند. تجربیات سخنرانی محور به حداقل می رسد.
جلسات آموزشی به بایت ها و تکه های کوچکتر کاهش می یابد و سطح بالایی از شخصی سازی را ارائه می دهد.


فراگیران به شدت تشویق می شوند تا از زمان ارزشمند کلاس خارج از محل برای تأمل در پیشرفت خود استفاده کنند و از نگاه کردن به ایمیل ها و متن ها در طول کلاس درس دلسرد می شوند. این تضمین می کند که افراد بر یادگیری متمرکز می مانند.
فهرست بزرگی از یادگیری دیجیتال به یادگیرندگان فرصتی برای کسب دانش و توسعه مهارت ها در صورت لزوم می دهد. در نتیجه می‌توانند مهارت‌های جدید را مستقیماً در محل کار به کار ببرند و تمرین کنند و یادگیری را ثابت کنند.


سلامت و تندرستی با ارائه کلاس های تناسب اندام، یوگا و مدیتیشن در دانشگاه دیلویت در دالاس پشتیبانی می شود. شرکت کنندگان می توانند از انتخاب های غذایی سالم برای تحریک بدن و مغز استفاده کنند.


*Deloitte به یک یا چند شرکت Deloitte Touche Tohmatsu Limited و شبکه شرکت های عضو آن اطلاق می شود که هر یک از نظر قانونی یک نهاد مجزا و مستقل هستند.

1 دیدگاه دربارهٔ «دانستنیهای مغز»

  1. بازتاب: درمان بی حوصلگی، کسالت و خستگی چیست + معرفی 5 علامت و علل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید 09331144723