متخصص مغز و اعصاب

تشخیص اختلات اعصاب و روان

متخصص مغز و اعصاب در حال حاضر پیشرفت های چشم گیری داشته است، گذشته زمانی که فرد دچار بیماری می شد به پزشک خانواده یا پزشک عمومی مراجعه می کرد، اما با پیشرفت علم پزشکی و توسعه روش های تشخیصی و درمانی، پزشک عمومی دیگر نمی تواند از همه پیشرفت ها آگاه باشد.

در وسایل تشخیص و درمان و بنابراین دیگر قادر به ارائه بهترین خدمات و مناسب ترین درمان نیست و برای بیمار خود لازم است که پزشک برای مطالعه یک تخصص خاص rبرود و به آن بپردازد.

یکی از آن تخصص های پیشرفته، تخصص بیماری های اعصاب است، پس این تخصص چیست؟ چه بیماری هایی توسط متخصص مغز و اعصاب درمان می شود؟

بررسی اختلالات مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب کیست؟

متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که در درمان بیماری های سیستم عصبی با بخش های آن: مغز، نخاع و اعصاب محیطی تخصص دارد.

متخصص مغز و اعصاب بیماری هایی را که این اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهند، تشخیص داده و درمان می کند و متخصص مغز و اعصاب جراحی انجام نمی دهد.

چه مواردی توسط متخصص مغز و اعصاب درمان می شود؟

متخصصان مغز و اعصاب اغلب بیمارانی را با این شرایط پزشکی درمان می کنند:

حمله مغزی.

ضربه به سیستم عصبی.

تومورهای سیستم عصبی.

عفونت های سیستم عصبی مانند آنسفالیت، مننژیت یا آبسه های مغزی.

اسکلروز چندگانه.

علائم عصبی در زمینه بیماری های خود ایمنی.

صرع.

سردردهایی مانند سردردهای خوشه ای یا حملات میگرنی.

بیماری های اعصاب محیطی.

بیماری های عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس.

زوال عقل، اختلالات هوشیاری و حافظه.

اختلال حرکتی مانند بیماری پارکینسون.

اختلال خواب

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (بیماری لو گریگ).

اختلالات نخاعی.

اختلالات گفتار و زبان.

بررسی تومارهای مغز و اعصاب

چه اقداماتی توسط متخصص مغز و اعصاب انجام می شود؟

در اولین قرار ملاقات، متخصص مغز و اعصاب یک معاینه فیزیکی عمومی، یک معاینه عصبی انجام می دهد و قدرت عضلانی، رفلکس ها و هماهنگی حرکات، وضعیت ذهنی، گفتار، بینایی، رفلکس ها و احساس را ارزیابی می کند.

به دلیل پیچیدگی بیماری های عصبی و شباهت علائم آنها. پزشک شما احتمالاً نیاز به انجام یک یا چند مورد از آزمایشات زیر دارد:

آزمایش خون و ادرار برای بررسی عفونت یا مسمومیت.

پونکسیون کمری: متخصص مغز و اعصاب سوزنی را وارد ستون فقرات می کند و نمونه ای از مایع نخاعی را برای بررسی خونریزی یا عفونت از آنجا می گیرد.

تست تنسیلون: این تست به ارزیابی میاستنی گراویس کمک می کند.

الکتروانسفالوگرافی با قرار دادن الکترود بر روی پوست سر و اندازه گیری و ثبت امواج الکتریکی در مغز، به ویژه برای بیماران مبتلا به صرع.

الکترومیوگرافی.

اندازه گیری میزان واکنش مغز به محرک های دیداری یا شنیداری.

بیوپسی عضله یا عصب برای بررسی بیماری های عصبی عضلانی.

سی تی اسکن.

ام آر آی.

توموگرافی پوزیترون PET.

مطالعات خواب

آنژیوگرافی، که به تشخیص انسداد رگ های خونی که به مغز می رسد کمک می کند.

بررسی عملکرد مغز و اعصاب

چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

برخی از علائم نیاز به مشاوره عصبی دارند و ظاهر آنها ممکن است پزشک خانواده یا متخصص داخلی را وادار به مشاوره کند. مانند:

سردرد: همه افراد در مقطعی از زندگی خود از سردرد رنج می برند و سردرد ممکن است به دلیل استرس، سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی رخ دهد.

در برخی موارد، سردرد ممکن است شدیدتر باشد، مانند حملات میگرنی که به صورت حملات مکرر میگرن ظاهر می شود و ممکن است نشان دهنده وجود یک بیماری جدی تهدید کننده زندگی مانند تومورهای مغزی یا افزایش فشار داخل جمجمه باشد، اما خوشبختانه این موارد نادر هستند. .

درد مزمن پشت یا گردن: این درد نشان دهنده یک مشکل عصبی مهم است، به ویژه زمانی که همراه با ضعف عضلانی، بی حسی در اندام ها، یا مشکلات مثانه یا روده همراه باشد.

بی حسی یا سوزن سوزن شدن: بسیاری از مشکلات باعث بی حسی یا گزگز می شوند و خوشبختانه اکثر آنها خوش خیم هستند، مانند اضطراب یا قند خون پایین.

اما بی‌حسی مرتبط با ضعف عضلانی، یا بی‌حسی در یک طرف بدن باید مشکوک به یک مشکل جدی‌تر، به‌ویژه سکته مغزی یا مشکلات اعصاب محیطی باشد.

ضعف عضلانی: ضعف عضلانی با خستگی، خستگی، کمبود خواب و موارد دیگر همراه است. اما مانند بی حسی، ضعف عضلانی در یک طرف بدن ممکن است نشان دهنده سکته مغزی باشد.

اختلال حرکتی: اختلالات حرکتی شامل طیف وسیعی از مشکلات از جمله لرزش، سفتی عضلات، حرکات ناخواسته، مشکل در راه رفتن، ناتوانی بیمار در انجام برخی حرکات و غیره است.

وجود لرزش به معنای بیماری پارکینسون نیست، لرزش ممکن است با داروها، سیگار کشیدن و محرک‌ها همراه باشد، اما وجود اختلال حرکتی باید مشکوک به وجود مشکل باشد و بیمار را وادار به مشاوره کند.

تشنج صرع: این اصطلاح ممکن است برای بسیاری ترسناک به نظر برسد، اما بخش بزرگی از حملات صرع خفیف هستند و نیازی به درمان ندارند.

از سوی دیگر، وجود مشکلاتی که می تواند باعث تشنج صرع شود، مانند قند خون پایین، باید بررسی شود.

همچنین در صورت بروز اختلالات خواب، اختلالات حافظه و تمرکز و دوره های بیهوشی باید یک متخصص مغز و اعصاب بررسی شود. مشاوره عصبی ممکن است برای برخی از بیماران مبتلا به سرگیجه و اختلالات بینایی لازم باشد.

بررسی بیماری توسط متخصص مغز و اعصاب

چگونه برای مراجعه به متخصص مغز و اعصاب آماده می شوید؟

برخی از مراحل ساده می تواند قرار ملاقات شما با یک متخصص مغز و اعصاب را مفیدتر کند، از جمله:

علائم و سایر اطلاعات سلامتی خود، از جمله اطلاعات مربوط به داروهایی که مصرف می کنید، آلرژی ها، بیماری های گذشته و سابقه خانوادگی خود را یادداشت کنید.

سوالات خود را لیست کنید

نتایج آزمایش قبلی خود را با خود نزد متخصص مغز و اعصاب ببرید.

از یکی از اعضای خانواده بخواهید که شما را همراهی کند تا مطمئن شوید چیزی را فراموش نمی کنید.

از پرسیدن سوال نترسید و مطمئن شوید که تشخیص، درمان و مراحلی که باید دنبال کنید را درک کرده اید.

لیست بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب در تهران

متخصص مغز و اعصاب و دارای مدرک تکمیلی اختلالات حافظه از دانشگاه علوم پزشکی تهران

۱- مرکز تخصصی مغز و اعصاب و ستون فقرات دکتر رفیع زاده

۲ – مرکز تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر رفیع زاده

۳ – مرکز تخصصی نوار عصب و عضله دکتر رفیع زاده

۴- مرکز تخصصی طب سوزنی دکتر رفیع زاده

تخصص های موجود و متخصصین فعال در کلینیک دکتر رفیع زاده:

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

آدرس مطب: مطب ۱:یافت آباد، شهرک ولیعصر، خیابان برادران بهرامی(یاران)، روبروی بانک ایران زمین، پلاک ۲۳۲، مجتمع حکیم، طبقه همکف دکتر شبنم رفیع زاده متخصص مغز و اعصاب

مطب ۲:تهران – اتوبان اشرفی اصفهانی –  بلوار مرزداران – بعد از خیابان رضایی نژاد و بهار- پلاک ۱۸۴- ساختمان ایمان – طبقه همکف شرقی(پشت دارو خانه دکتر ختمی)

نوبت دهی: تلفن: ۶۶۲۲۰۷۰۰ –۰۹۳۳۱۱۴۴۶۸۴ روزهای فرد و پنجشنبه ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۷

نظرات بیماران در مورد دکتر رفیع زاده:

دکتر شبنم رفیع زاده نی نی سایت : اطلاعاتی در خصوص دکتر شبنم رفیع زاده در سایت نی نی سایت توسط بیماران مختلف درج گردیده است.

دکترمغزواعصاب در غرب تهران: کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب غرب تهران در منطقه یافت آباد و مرزداران و صادقیه و ستارخان و سعادت آباد مشغول ارائه خدمت می باشد.

درباره دکتر شبنم رفیع زاده:

دکتر شبنم رفیع زاده، رتبه برتر دوره تخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات بوده و دارای مدرک تکمیلی اختلالات حافظه از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

دکتر شبنم رفیع زاده بر اساس بررسی نتایج پرونده های پزشکی بیماران و نظرات ثبت شده توسط مراجعان ایشان به عنوان بهترین و برترین متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات و نورولوژیست کشور شناخته شده اند.

دکتر رفیع زاده با بیش از شانزده سال فعالیت تخصصی ده ها هزار پرونده پزشکی موفق را در کارنامه پزشکی خود دارد.

لیست سایر متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

دکتر حمیدرضا رخصت یزدی : آدرس: بلوارکشاورز بین کارگر و جمالزاده جنب ازمایشگاه نور

دکتر علیرضا محمدی متخصص مغز و اعصاب: نادری منطقه ۱، اهواز

دکتر محمدرضا زمانی دوست: خیابان سلمان فارسی،استان خوزستان، اهواز