فوق تخصص مغز و اعصاب در سال 1402

فوق تخصص مغز و اعصاب

فوق تخصص مغز و اعصاب در ارزیابی و درمان انواع بیماری ها یا اختلال در عملکرد مغز، نخاع، اعصاب محیطی، ماهیچه ها و سیستم عصبی خودمختار و همچنین رگ های خونی مرتبط با این ساختارها تخصص دارد. این اختلالات عبارتند از: سکته مغزی، تومورهای مغزی و ستون فقرات، دیستروفی عضلانی، سردرد و سایر دردها، مننژیت، آنسفالیت، صرع، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر و سایر اختلالات حافظه، مولتیپل اسکلروزیس و اثرات بیماری های سیستمیک مانند فشار خون بالا و دیابت. روی سیستم عصبی.

دکتر شبنم رفیع زاده یکی از بهترین و برجسته ترین فوق تخصص مغز و اعصاب در تهران هستند که تا کنون خدمات ارزنده ای را به هموطنان ارائه داده اند. مجموعه ویستان هر روزه آماده ارائه خدمات پزشکی درمانی به شما عزیزان می باشد.

فوق تخصص مغز و اعصاب کیست و چه می کنند؟

اگر علائمی مانند از دست دادن حافظه، لرزش، مشکلات تعادلی، درد یا سردردهای مکرر را تجربه می کنید، پزشک مراقبت های اولیه شما ممکن است توصیه کند که توسط یک متخصص مغز و اعصاب ویزیت شوید.

متخصصان مغز و اعصاب در تشخیص و مدیریت شرایطی که بر مغز و اعصاب تأثیر می گذارند تخصص دارند. این مقاله به تعریف یک متخصص مغز و اعصاب می پردازد و در مورد آنچه که کار آنها مستلزم است بحث می کند. ما همچنین به سوالات رایج در مورد متخصصان مغز و اعصاب و تخصص پزشکی نورولوژی پاسخ خواهیم داد.

در اینجا 8 سوال متداول در مورد متخصصان مغز و اعصاب وجود دارد. برای یافتن پاسخ ها روی لینک های پیمایش سریع زیر کلیک کنید.

فوق تخصص مغز و اعصاب کیست؟

فوق تخصص مغز و اعصاب چه می کند؟

متخصص مغز و اعصاب چه شرایط و اختلالاتی را درمان می کند؟

مسیر آموزشی برای متخصصان مغز و اعصاب چیست؟

آیا متخصص مغز و اعصاب جراحی مغز انجام می دهد؟

فوق تخصص مغز و اعصاب در مقابل جراح مغز و اعصاب – تفاوت چیست؟

کووید چگونه بر تمرینات مغز و اعصاب تأثیر گذاشته است؟

نوآوری های اخیر در عمل نورولوژی چیست؟

فوق تخصص مغز و اعصاب، پزشکان آموزش دیده آلوپاتیک یا استئوپاتی هستند که تخصص پزشکی نورولوژی را مطالعه می کنند و در درمان بیماری ها و شرایطی که بر مغز، اعصاب، نخاع و ماهیچه ها تأثیر می گذارند، تخصص دارند. شرایط پزشکی که متخصصان مغز و اعصاب معمولا درمان می کنند عبارتند از:

میگرن و سردردهای مکرر

ضربه مغزی

بیماری پارکینسون

سکته

صرع

ام اس – مولتیپل اسکلروزیس

بیماری آلزایمر

متخصص مغز و اعصاب چه می کند؟

فوق تخصص مغز و اعصاب علت اصلی اختلالات عصبی را تشخیص می‌دهند، دارو تجویز می‌کنند، آزمایش‌های تشخیصی را سفارش می‌دهند، معاینه فیزیکی انجام می‌دهند، در مطب انجام می‌دهند و استراتژی‌هایی برای درمان بیماری‌های عصبی ایجاد می‌کنند. آنها از بیماران در هر سنی مراقبت می کنند و در مراکز پزشکی از جمله بیمارستان های بستری و کلینیک های سرپایی کار می کنند.

یک معاینه عصبی اولیه از نزدیک سیستم عصبی و وضعیت ذهنی فرد را با توجه ویژه به اعصاب و مغز بررسی می کند. برخی از روش‌های معمول اداری از ابزارهای ساده آزمایشی مانند چکش رفلکس و نور قلم استفاده می‌کنند. علاوه بر این، یک تاریخچه پزشکی دقیق شامل ارزیابی موارد زیر گرفته خواهد شد:

سخن، گفتار

مهارت های حرکتی

حدت بینایی و عضلات خارج چشم

هماهنگی

استحکام – قدرت

رفلکس ها

بر اساس نتیجه این موارد در ارزیابی های مطب، یک فوق تخصص مغز و اعصاب ممکن است آزمایش ها و روش های اضافی مانند:

آزمایش خون و ادرار

تصویربرداری از مغز یا ستون فقرات با ام آر آی یا سی تی اسکن

EEG (الکتروانسفالوگراف) برای ارزیابی عملکرد مغز

EMG (الکترومیوگرافی) برای ارزیابی ارتباط عصبی و عضلانی

تست تانسیلون برای ارزیابی اختلالات میاستنی گراویس

فوق تخصص مغز و اعصاب

شایع ترین اختلالات عصبی که فوق تخصص مغز و اعصاب درمان می کنند کدامند؟

فوق تخصص مغز و اعصاب طیف گسترده ای از اختلالات سلامت عصبی را در بیماران در هر سنی درمان می کنند. پنج بیماری که اغلب با آن مواجه می شوند که متخصصان مغز و اعصاب درمان می کنند عبارتند از:

سردرد: انواع مختلفی از سردرد وجود دارد که عبارتند از: سردرد میگرنی (با و بدون هاله)، سردرد خوشه ای و سردرد تنشی. همه انواع سردردهای مزمن می توانند باعث درد شدید و اختلال در زندگی روزمره شوند. یک پزشک متخصص مغز و اعصاب می تواند به کاهش تعداد سردردها و ارائه داروهای تجویزی برای درمان علائم کمک کند.

صرع/ تشنج- صرع و اختلالات تشنجی می تواند مادرزادی (از بدو تولد وجود داشته باشد) یا اکتسابی باشد. آنها به دلیل فعالیت غیر طبیعی در مغز رخ می دهند. تشنج تا حد زیادی با زندگی روزمره تداخل می کند و حتی می تواند باعث آسیب مغزی شود. پزشکان مغز و اعصاب می توانند برای پیشگیری و درمان تشنج دارو تجویز کنند.

سکته مغزی: سکته مغزی یک وضعیت اضطراری است که در آن بخشی از جریان خون مغز قطع می شود. مراقبت های پزشکی فوری توسط متخصص مغز و اعصاب برای محدود کردن آسیب به مغز مورد نیاز است.

زوال عقل- زوال عقل یک اصطلاح کلی برای چندین وضعیت پزشکی مغز است که باعث علائم از دست دادن حافظه، حل مسئله و تفکر انتقادی می شود. متخصصان مغز و اعصاب می توانند با تجویز دارو برای کاهش علائم به مراقبت از بیماران مبتلا به این اختلال کمک کنند.

بیماری پارکینسون: بیماری پارکینسون یک اختلال سیستم عصبی است که در آن سطح هورمونی به نام دوپامین کاهش می یابد. این می تواند منجر به لرزش، سفتی و تغییر در تفکر انتقادی شود. متخصصان مغز و اعصاب می توانند داروهایی برای کاهش علائم سیستم عصبی پارکینسون تجویز کنند.

مسیر تحصیلی برای شروع کار در رشته مغز و اعصاب چیست؟

تحصیلات مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک متخصص مغز و اعصاب بسیار دقیق است. ابتدا باید مدرک لیسانس کالج را تکمیل کرد. این امر با اخذ مدرک پزشکی از یک برنامه پزشکی استئوپاتیک (درجه D.O.) یا یک برنامه پزشکی آلوپاتیک (مدرک M.D.) انجام می شود. برای تکمیل این کار حداقل به چهار سال نیاز است.

پس از فارغ التحصیلی، دانش آموزان به طور رسمی یک دکتر هستند اما آموزش آنها کامل نیست. پس از دانشکده پزشکی، فرد باید به یک سال انتقالی یا مقدماتی یک ساله تبدیل شود. این سال به آموزش در بیمارستان در بسیاری از تخصص های مختلف سپری می شود. پس از اتمام سال، افراد برای یک برنامه آموزشی دستیاری مغز و اعصاب درخواست می دهند. اکثر برنامه های دستیاری مغز و اعصاب سه سال طول می کشد و با حداقل یک بیمارستان یا دانشکده پزشکی مرتبط است.

در طول یا مدت کوتاهی پس از رزیدنتی، یک متخصص مغز و اعصاب باید معاینات سلامت هیئت مدیره را بگذراند تا یک متخصص مغز و اعصاب کاملاً واجد شرایط باشد. پس از اخذ اقامت، افراد این امکان را دارند که بورسیه تحصیلی خود را در یک رشته تحصیلی تخصصی بگذرانند. بورسیه تحصیلی حداقل یک ساله است و به افراد امکان می دهد در بخش خاصی از نورولوژی تخصص بیشتری پیدا کنند.

فوق تخصص مغز و اعصاب

آیا فوق تخصص مغز و اعصاب جراحی می کنند؟

خیر، متخصصان مغز و اعصاب جراحی انجام نمی دهند. با این حال، ممکن است بیمار را که نیاز به درمان جراحی دارد به متخصصی مانند جراح ستون فقرات یا جراح مغز و اعصاب ارجاع دهند.

فوق تخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب – تفاوت در مراقبت از بیمار

متخصص مغز و اعصاب چیست و جراح مغز و اعصاب چیست؟ در حالی که یک متخصص مغز و اعصاب و یک جراح مغز و اعصاب هر دو بیماری های مغز و سیستم عصبی را درمان می کنند و از آنها مراقبت می کنند، اما بسیار متفاوت هستند. متخصصان مغز و اعصاب یک دوره رزیدنتی چهار ساله را تکمیل می کنند و در درجه اول اختلالات عصبی را با درمان غیر جراحی درمان می کنند.

از طرف دیگر جراحان مغز و اعصاب یک دوره رزیدنتی هفت ساله را تکمیل می کنند و بیماری های عصبی را عمدتاً با جراحی درمان می کنند. هر دو متخصص پزشکی ممکن است دقیقاً از یک بیماری عصبی مراقبت و درمان کنند، اما یک متخصص مغز و اعصاب ممکن است از دارو استفاده کند در حالی که یک جراح مغز و اعصاب جراحی را انجام می دهد.

متخصصان مغز و اعصاب ممکن است در بیمارستان با دیدن بیماران بستری در بیمارستان یا در یک کلینیک سرپایی کار کنند. جراحان مغز و اعصاب وقت خود را در اتاق های عمل بیمارستان و در یک کلینیک پزشکی صرف مراقبت از بیماران برای ویزیت های قبل و بعد از عمل می کنند.

تاثیر کووید بر نورولوژی چیست؟

از ابتدای سال 2020، کووید-19 تأثیر زیادی بر مشاغل در سراسر کشور داشته است. پزشکان و سایر مشاغل مرتبط با مراقبت های بهداشتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به طور کلی، اقدامات پزشکی در ایالات متحده از آغاز بحران COVID-19، پنجاه و پنج درصد کاهش درآمد و شصت درصد کاهش در حجم متوسط ​​بیماران را گزارش می‌دهند.

به دلیل این کاهش شدید درآمد، مراکز درمانی و بیمارستان ها تنها در مارس 2020 کارکنان خود از جمله 43000 کارمند مراقبت های بهداشتی را مرخص و اخراج کرده اند. 9 درصد از مراکز پزشکی مستقل اظهار می کنند که حداقل به طور موقت مطب های خود را تعطیل کرده اند. از آنجایی که دستورالعمل های فاصله گذاری اجتماعی به قوت خود باقی است، مشارکت بیمار از راه دور افزایش یافته است و به میزان شگفت انگیزی دویست و بیست و پنج درصد افزایش یافته است.

از آنجایی که متخصصان مغز و اعصاب معمولاً مطب‌های مستقلی از بیمارستان دارند، بسیاری از مکان‌ها مجبور شدند برای جلوگیری از بسته شدن مکان، تغییرات اساسی در محل کار خود ایجاد کنند. یکی از تمرین‌ها در اورگان توضیح داد که در طول ماه مارس 2020، صورت‌حساب تنها 60 درصد از روند تخمینی ماه قبل بود. متخصصان مغز و اعصاب شاغل در این گروه مجبور به کاهش 40 درصدی دستمزد شدند و یک چهارم کارکنان آنها از کار اخراج شدند.

این اتفاق در شیوه های عصب شناسی در سراسر ایالات متحده رایج بود. اگرچه پزشکی از راه دور به افزایش درآمد در بسیاری از مطب های مغز و اعصاب کمک کرده است، اما بیماران زیادی وجود دارند که نمی توانند یا از ملاقات مجازی با متخصص مغز و اعصاب خود خودداری می کنند. با این حال، این امیدواری وجود دارد که ویزیت‌های بیماران نورولوژیک، احتمالاً با و حتی تعداد زیاد ویزیت‌ها به دلیل اثرات پایدار سیستم عصبی عصبی مرتبط با کووید، بازگردد.

نوآوری های اخیر در عمل نورولوژی چیست؟

در سال 2018، FDA یک روش غیرتهاجمی جدید برای تشخیص ناهنجاری‌های مغزی از جمله سکته مغزی هموراژیک، تروما و تورم را تأیید کرد. این دستگاه به نام ویزور Cerebrotech تغییرات توزیع مایع مغزی در سر را اندازه گیری می کند. این دستگاه با الگوریتم‌های پیشرفته برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند از داده‌های جمع‌آوری‌شده برای تحقیق و تشخیص ناهنجاری‌های فوق‌الذکر به روشی غیرتهاجمی استفاده کند.

این همچنین ممکن است به کاهش تعداد سی‌تی اسکن‌های مورد نیاز برای تشخیص این بیماری‌های عصبی و سیستم عصبی کمک کند، بنابراین بیماران را از قرار گرفتن در معرض تشعشع نجات می‌دهد و آسیب احتمالی کلیه را در اثر استفاده از ماده حاجب کاهش می‌دهد.

نوآوری دیگر در نورولوژی استفاده از آنتی بادی های مونوکلونال برای درمان ام اس است. بیماری مولتیپل اسکلروزیس به دلیل نقص در سیستم ایمنی رخ می دهد و باعث می شود که به بخشی از عصب در سیستم عصبی به نام غلاف میلین حمله کند. این منجر به مشکلات ارتباطی بین اعصاب و مغز می شود که منجر به زوال یا حتی مرگ در برخی افراد می شود.

زیرمجموعه ای از افراد مبتلا به ام اس با یک نوع بیماری خاص به نام ام اس اولیه-پیشرونده تشخیص داده می شوند. پیش از این، هیچ درمانی برای کاهش ناتوانی برای این نوع خاص از مولتیپل اسکلروزیس وجود نداشت. تحقیقات زیادی برای ارائه درمانی برای این بیماری انجام شده است. در سال 2017 سازمان غذا و داروی آمریکا Ocrelizumab را که یک آنتی بادی ضد CD20 است پاکسازی کرد و آن را به اولین و تنها درمان برای مولتیپل اسکلروزیس پیشرونده اولیه و یک نوآوری برجسته در زمینه نورولوژی تبدیل کرد.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان چیست؟

متخصص مغز و اعصاب اطفال یک پزشک پزشکی است که اختلالات مغز و سیستم عصبی کودکان – از نوزادی تا نوجوانی – را تشخیص، درمان و مدیریت می کند. بسیاری از شرایطی که آنها درمان می‌کنند، علاوه بر شرایط ارثی و رشدی، مانند مواردی است که در بزرگسالان مشاهده می‌شود.

جراح مغز و اعصاب چیست؟

جراح مغز و اعصاب پزشکی است که بر روی مغز، نخاع و اعصاب جراحی انجام می دهد. متخصص مغز و اعصاب چه بیماری ها و شرایطی را درمان می کند؟

برخی از شایع ترین اختلالات عصبی که متخصص مغز و اعصاب ممکن است درمان کند عبارتند از:

بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل ها.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (که ALS یا بیماری لو گریگ نیز نامیده می شود).

آسیب مغزی، آسیب نخاعی یا ناهنجاری های عروقی.

آنوریسم های مغزی و ناهنجاری های شریانی وریدی.

فلج مغزی و اسپاسم.

ضربه مغزی.

آنسفالیت.

صرع.

سندرم های درد صورت

سردرد/میگرن.

هیدروسفالی.

مننژیت.

اختلالات سلامت روانی و رفتاری.

اسکلروز چندگانه.

میاستنی گراویس و میوپاتی ها.

درد در گردن، کمر و ستون فقرات.

بیماری پارکینسون.

نوروپاتی محیطی.

اختلالات خواب.

سکته.

لرزش، دیستونی.

تومورهای مغز، ستون فقرات و اعصاب.