سرگیجه چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم سرگیجه چیست

سرگیجه چیست؟

سرگیجه چیست و چگونه درمان می شود؟ 5

عارضه سرگیجه چیست؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی سر گیجه را به عنوان داشتن جهت گیری فضایی مختل یا مختل توصیف می کنند. شما ممکن است به صورت احساس پف کردن یا سبکی سر توصیف کنید. ممکن است احساس کنید که باید قبل از زمین خوردن بنشینید. اگر شدید یا مکرر باشد ممکن است کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. افراد بیماری مذکور را به روش های مختلفی تجربه می کنند، از جمله:

• احساس ضعف.
  • احساس تهوع.
  • احساس بی ثباتی روی پاهای خود، گویی که حس تعادل خود را از دست داده اند.
  • احساس سردرگمی یا سردرگمی.

علائم سرگیجه چیست؟

افرادی که این مشکل را تجربه می کنند ممکن است آن را به عنوان یکی از تعدادی از احساسات توصیف کنند، مانند:

• احساس کاذب حرکت یا چرخش
  • سبکی سر یا احساس ضعف
  • بی ثباتی یا از دست دادن تعادل
  • احساس شناور بودن، پژمردگی یا سنگینی سر
سرگیجه چیست و چگونه درمان می شود؟ 6

چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب برای سرگیجه مراجعه کرد؟

به طور کلی، در صورت بروز هر گونه سر گیجه یا تکرار، به طور شدید یا طولانی مدت و بدون دلیل به پزشک مراجعه کنید.اگر سرگیجه شدید همراه با هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، مراقبت های پزشکی اورژانسی دریافت کنید:

• سردرد ناگهانی و شدید
  • درد قفسه سینه
  • دشواری در تنفس
  • بی حسی یا فلج دست ها یا پاها
  • غش کردن
  • دوبینی
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • گیجی یا تکلم
  • سکندری یا مشکل در راه رفتن
  • استفراغ مداوم
  • تغییر ناگهانی در شنوایی
  • بی حسی یا ضعف صورت

علل سرگیجه چیست؟

سرگیجه دلایل احتمالی زیادی دارد، از جمله اختلال گوش داخلی، بیماری حرکت و اثرات دارویی. گاهی اوقات به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند گردش خون ضعیف، عفونت یا آسیب ایجاد می شود.محرک‌های شما می تواند سرنخ‌هایی را برای دلایل احتمالی ارائه می‌دهند. مدت زمانی که سرگیجه طول می کشد و علائم دیگری که دارید نیز به تعیین دقیق علت کمک می کند.مشکلات گوش داخلی که باعث سر گیجه می شود.

حس تعادل شما به ورودی ترکیبی از بخش های مختلف سیستم حسی شما بستگی دارد. این موارد شامل شما می شود:

• چشم ها، که به شما کمک می کنند تعیین کنید بدن شما در کجا قرار دارد و چگونه حرکت می کند
  • اعصاب حسی، که پیام هایی را در مورد حرکات و موقعیت های بدن به مغز شما ارسال می کنند
  • گوش داخلی، که دارای حسگرهایی است که به تشخیص جاذبه و حرکت رفت و برگشت کمک می کند

سرگیجه این حس کاذب است که اطراف شما در حال چرخش یا حرکت است. با اختلالات گوش داخلی، مغز شما سیگنال هایی را از گوش داخلی دریافت می کند که با آنچه چشم ها و اعصاب حسی شما دریافت می کنند سازگار نیست. سرگیجه همان چیزی است که مغز شما برای رفع سردرگمی کار می کند.این مشکل موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV) است. این حالت باعث ایجاد حس شدید و کوتاه اما کاذب می شود که در حال چرخش یا حرکت هستید.

این اپیزودها با تغییر سریع در حرکت سر ایجاد می‌شوند، مانند زمانی که در رختخواب بر می‌گردید، می‌نشینید یا ضربه‌ای به سر می‌بینید. BPPV شایع ترین علت این بیماری است. با مراجعه به موقع به دکتر متخصص مغز و اعصاب می توانید آن را کنترل کنید.

• عفونت
  • عفونت ویروسی عصب دهلیزی، به نام نوریت دهلیزی، می تواند باعث سرگیجه شدید و دائمی شود. اگر شما نیز دچار کم شنوایی ناگهانی هستید، ممکن است به لابیرنتیت مبتلا شده باشید.
  • مریضی منیر
  • این بیماری شامل تجمع بیش از حد مایع در گوش داخلی شما می شود. مشخصه آن دوره های ناگهانی سرگیجه است که تا چندین ساعت طول می کشد. همچنین ممکن است دچار کم شنوایی نوسانی، زنگ زدن در گوش و احساس گرفتگی گوش شوید.
  • میگرن
  • افرادی که میگرن را تجربه می کنند ممکن است حتی زمانی که سردرد شدید ندارند، دوره های گیجی یا انواع دیگر را تجربه کنند. چنین دوره‌ها می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و ممکن است با سردرد و همچنین حساسیت به نور و صدا همراه باشد.
  • مشکلات گردش خون:
  • مشکلات گردش خون که باعث سرگیجه می شوداگر قلبتان خون کافی به مغزتان پمپاژ نکند، ممکن است احساس گیجی، ضعف یا عدم تعادل کنید.
سرگیجه چیست و چگونه درمان می شود؟ 7
  • افت فشار خون:
  • کاهش چشمگیر فشار خون سیستولیک شما – عدد بالاتری در فشار خون شما – ممکن است منجر به سبکی سر کوتاه یا احساس غش شود. ممکن است پس از نشستن یا ایستادن خیلی سریع رخ دهد. به این وضعیت افت فشار خون ارتواستاتیک نیز گفته می شود.
  • گردش خون ضعیف:
  • شرایطی مانند کاردیومیوپاتی، حمله قلبی، آریتمی قلبی و حمله ایسکمیک گذرا می تواند باعث سرگیجه شود. و کاهش حجم خون ممکن است باعث جریان خون ناکافی به مغز یا گوش داخلی شما شود.
  • شرایط عصبی:
  • برخی از اختلالات عصبی – مانند بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس – می توانند منجر به از دست دادن تدریجی تعادل شوند.
  • داروها:
  • می‌تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها باشد – مانند داروهای ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی، آرام‌بخش‌ها و آرام‌بخش‌ها. به ویژه، داروهای کاهنده فشار خون اگر فشار خون شما را بیش از حد پایین بیاورند، ممکن است باعث غش شوند.
  • اختلالات اضطرابی:
  • برخی از اختلالات اضطرابی ممکن است باعث سبکی سر یا احساس گیجی شود که اغلب به عنوان سرگیجه شناخته می شود. اینها شامل حملات پانیک و ترس از ترک خانه یا قرار گرفتن در فضاهای باز و بزرگ (اگورافوبیا) است.
  • سطوح پایین آهن (کم خونی):
  • سایر علائم و نشانه هایی که ممکن است همراه با سرگیجه در صورت کم خونی رخ دهد عبارتند از: خستگی، ضعف و رنگ پریدگی پوست.
  • قند خون پایین (هیپوگلیسمی):
  • این عارضه عموماً در افراد مبتلا به دیابت که از انسولین استفاده می کنند رخ می دهد. سرگیجه (سبکی سر) ممکن است با تعریق و اضطراب همراه باشد.
  • مسمومیت با مونوکسید کربن:
  • علائم مسمومیت با مونوکسید کربن اغلب به عنوان “شبیه آنفولانزا” توصیف می شود و شامل سردرد، ضعف، ناراحتی معده، استفراغ، درد قفسه سینه و گیجی است.
  • گرمازدگی و کم آبی بدن:
  • اگر در هوای گرم فعال هستید یا مایعات کافی نمی نوشید، ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد (هیپرترمی) یا کم آبی احساس سرگیجه کنید. این امر به ویژه در صورت مصرف داروهای قلبی خاص صادق است.

چه عواملی خطر ابتلا به سرگیجه را افزایش می دهند؟

عواملی که ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند عبارتند از:

سن. افراد مسن بیشتر احتمال دارد به شرایط پزشکی مبتلا شوند که باعث سرگیجه، به ویژه احساس عدم تعادل می شود. آنها همچنین احتمال بیشتری برای مصرف داروهایی دارند که می توانند باعث سرگیجه شوند.اگر قبلاً سرگیجه را تجربه کرده اید، احتمال اینکه در آینده مجددا دچار شوید بیشتر است.

عوارض سرگیجه چیست؟

سرگیجه می تواند خطر افتادن و آسیب رساندن به خود را افزایش دهد. تجربه آن هنگام رانندگی با ماشین یا کار با ماشین آلات سنگین می تواند احتمال تصادف را افزایش دهد. همچنین اگر یک بیماری موجود که ممکن است باعث سرگیجه شما شود درمان نشود، ممکن است عواقب طولانی مدتی را تجربه کنید.

سرگیجه چگونه درمان می شود؟

درمان به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر به دلیل ابتلا به عفونت گوش داخلی سرگیجه دارید، پزشک شما عفونت را درمان می کند. اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث سرگیجه می‌شوند، ممکن است پزشک به شما توصیه کند تا زمانی که بدنتان با دارو سازگار شود، فعالیت‌های خود را محدود کنید.

سرگیجه چیست و چگونه درمان می شود؟ 8

آیا می توانم سرگیجه را در خانه درمان کنم؟

نه، اما شما می توانید سرگیجه را مدیریت کنید. اگر احساس سرگیجه دارید، دراز بکشید تا برطرف شود. هنگام بلند شدن، مطمئن شوید که به آرامی و با احتیاط حرکت کنید.

عوارض یا خطرات احتمالی عدم درمان سرگیجه چیست؟

ممکن است به نظر نرسد که این بیماری نشانه‌ای از یک مشکل جدی است، اما اگر مکرراً دچار آن هستید، همچنان باید با یک پزشک مشورت کنید:سرگیجه ممکن است نشانه ای از شرایط پزشکی باشد که در صورت عدم درمان می تواند بدتر شود. هم چنین یک مشکل تعادلی است که خطر افتادن و احتمالا آسیب دیدن را افزایش می دهد.سرگیجه ممکن است رانندگی با وسایل نقلیه را برای شما ناامن کند. گاهی اوقات، هم چنین ممکن است کار یا مدیریت وظایف و مسئولیت های روزانه را برای شما سخت کند.